Route42 en KPN maken datagedreven transport mogelijk
Vervoersbedrijven willen een zo hoog mogelijk rendement uit hun assets halen. Het Nederlandse bedrijf Route42 helpt hen daarbij. \"Ons platform maakt datagedreven bedrijfsvoering mogelijk\", zegt Max Zillinger van Route42. \"Dat begint met het verzamelen van hoogwaardige data.\" Maar hoe doe je dat als je assets geen boordcomputer hebben? In samenwerking met KPN heeft Route42 daar een slimme oplossing voor ontwikkeld.
\nDe transportsector is aan snelle veranderingen onderhevig. In de eerste plaats stellen klanten steeds hogere eisen aan de levering. Tegenwoordig is het normaal dat bestelde producten nog dezelfde dag moeten worden geleverd. Nieuwe technologieën zoals freight matching, waarbij een softwareplatform zendingen aan vervoerders koppelt, zetten de toch al bescheiden marges verder onder druk. Tegelijk worden transportbedrijven geconfronteerd met een tekort aan middelen en chauffeurs. En ze moeten ook nog eens rekening houden met nieuwe wet- en regelgeving voor het wegvervoer.
\nAl deze ontwikkelingen dwingen transportbedrijven om zichzelf opnieuw uit te vinden. \"Een datagedreven aanpak geeft transportbedrijven meer grip op hun business\", zegt Zillinger. \"Waar staan mijn trucks, trailers en ander materieel? Hoe kan ik al deze assets zo efficiënt mogelijk inzetten?\" Om deze vragen te kunnen beantwoorden, moet een transportaanbieder beschikken over betrouwbare locatiegegevens, eventueel afkomstig van boordcomputers. \"Maar het bezit van data is geen doel op zich. Je moet het ook omzetten in concrete ideeën en acties.\"
Gebruik maken van de kracht van data
Dat is precies waar Route42 transportbedrijven mee helpt. \"Ons Transport Intelligence Platform stelt hen in staat om de data in de praktijk te benutten\", legt Zillinger uit. \"Dit platform biedt allerlei ideeën om bedrijfsprocessen te verbeteren. Het laat zien waar onnodig tijd verloren gaat, welke ritten je moet maken om een optimaal rendement te behalen, wat het beste moment is voor de periodieke technische keuring (APK) en welke chauffeurs niet veilig genoeg rijden. Het platform geeft bijvoorbeeld aan waar chauffeurs snelheid moeten minderen of hun remgedrag moeten aanpassen. Hoe concreter, hoe beter.\"
Route42 erkent dat de transportsector een enorme inspanning levert om alle waardevolle assets op het internet aan te sluiten. \"Het begon met de vrachtwagen, maar tegenwoordig is er steeds meer behoefte om beter inzicht te hebben in hoe hun trailers, containers en materieel presteren. KPN is al langer actief op dit gebied en ontwikkelt nu ook een asset-oplossing. We gaan deze oplossing toevoegen aan onze integraties omdat er veel vraag naar is.\"
Het lokaliseren van deze assets levert transportbedrijven diverse voordelen op:
1. Vermindering van zoektijd
Er wordt enorm veel tijd bespaard als een transportaanbieder beschikt over digitale informatie over de locatie van zijn trailers en containers. \"Voor een planner, chauffeur of fleetmanager kan het lokaliseren van assets een tijdrovende klus zijn\", zegt Zillinger. \"Laten we zeggen dat het tien minuten per asset kost - en dat is een voorzichtige schatting - dan heb je het over tientallen uren per jaar. Voor een groot transportbedrijf met 100 trailers en containers kan een enorme efficiencyverbetering worden bereikt.\"
2. Efficiënter gebruik van assets
Als een transportbedrijf weet waar al zijn containers en trailers zich bevinden, is duidelijk hoe efficiënt ze worden ingezet. \"Vaak zijn er kleine aantallen van deze assets binnen de organisatie. Maar is dat ook echt zo of worden ze gewoon onderbenut? Met behulp van ons platform kan de klant zien of een container al vijf dagen ergens vaststaat. Als dat regelmatig gebeurt, is het onnodig om te investeren in dure nieuwe containers: je kunt meer doen met dezelfde assets.\"
3. Detectie van diefstal
In het Route42-platform kunnen allerlei 'automations' worden ingesteld. De klant krijgt dan een melding als aan bepaalde voorwaarden is voldaan. \"Zo'n automatisering kan bijvoorbeeld helpen om diefstal in een vroeg stadium te signaleren. Het transportbedrijf wordt meteen op de hoogte gebracht als assets zonder autorisatie het terrein verlaten. Of als een asset op een zondag wordt verplaatst, terwijl dat normaal gesproken niet mag gebeuren. Je kunt dan snel actie ondernemen.\"
4. Grotere klanttevredenheid
Een data-gedreven transportbedrijf krijgt nieuwe instrumenten om de relatie met de klant te versterken. \"De data maakt discussies over zaken als aankomst- en vertrektijden overbodig. Er kunnen fouten ontstaan als een chauffeur dergelijke gegevens handmatig invoert, maar de locatie gegevens zijn zeer betrouwbaar. Je kunt ook samen met de klant optimalisaties doorvoeren. Op welke dagen gaat er tijd verloren en hoe voorkomen we dat? Het is ook mogelijk om de live locatie van een asset te delen met eindgebruikers.\"
De juiste hardware
De KPN-locatietrackers zijn ontwikkeld op basis van Route42's specifieke kennis van de transportmarkt. \"In deze sector zijn assets soms maanden of zelfs jaren continu in gebruik\", legt Zillinger uit. \"Dat stelt aanzienlijke eisen aan de levensduur van de batterijen.\" Onder andere de verbinding heeft daar invloed op (zie de Q&A over lage batterijconnectiviteit hieronder). \"De trackers moeten ook robuust zijn om bestand te zijn tegen weersomstandigheden en wind. Tijdens de ontwikkeling van de trackers hebben we aangegeven dat dit cruciale zaken zijn in onze sector. Mede daarom speelt de hardware perfect in op de eisen van transportbedrijven.\"
Volgens Zillinger is het heel eenvoudig om assets uit te rusten met trackers en deze te koppelen aan het Route42 platform. Wel moet er eerst een behoorlijk lang proces worden doorlopen. \"Elke toepassing heeft specifieke connectiviteits- en hardware-eisen. Een container met een stroomaansluiting heeft bijvoorbeeld andere hardware nodig dan een container zonder stroom. Als je de locatie vaak wilt doorgeven, moeten de hardware en de connectiviteit dat faciliteren. En in andere landen heb je een bepaald netwerk nodig. Dus we bekijken dit per geval.\"
Waarom heeft Route42 gekozen voor low battery connectiviteit?
Het traceerbaar maken van assets in de transportsector vraagt om een energiezuinige verbinding, omdat de batterij van de tracker lang mee moet gaan. KPN biedt daarvoor verschillende soorten connectiviteit aan, waaronder LTE-M en LoRa. LTE-M is gebaseerd op het 4G-netwerk van KPN. Het is vooral geschikt voor het frequent versturen van kleine hoeveelheden data. LTE-M maakt het mogelijk dat een batterij vijf jaar meegaat. LoRa is speciaal ontwikkeld voor IoT-apparaten die minder vaak data hoeven te versturen en ontvangen. Een LoRa-module kan meer dan tien jaar data versturen op slechts twee batterijen.
Connectiviteit en intelligentie
Geïnteresseerden kunnen zowel Route42 als KPN benaderen. \"We werken hierin met elkaar samen en versterken elkaar\", zegt Zillinger. \"Niemand kent de transportwereld beter dan Route42. Ons platform heeft zich in de praktijk ruimschoots bewezen. KPN is een betrouwbare partner die garant staat voor goede connectiviteit. Daarnaast heeft KPN veel ervaring met asset monitoring en hardware configuratie. Connectiviteit zonder intelligentie heeft geen zin, en andersom. Dit partnership brengt twee krachtige werelden samen.\"
Zillinger sluit af met een dringende oproep aan de transportsector. \"Dankzij nieuwe technologieën wordt het steeds eenvoudiger om de juiste data vast te leggen en daar waardevolle informatie voor je bedrijf uit te halen. Hiermee kan elk transportbedrijf zijn rendement aanzienlijk verhogen. Dus ga door en maak de overstap naar een datagedreven bedrijfsvoering!\"
Vervoersbedrijven willen een zo hoog mogelijk rendement uit hun assets halen. Het Nederlandse bedrijf Route42 helpt hen daarbij. "Ons platform maakt datagedreven bedrijfsvoering mogelijk", zegt Max Zillinger van Route42. "Dat begint met het verzamelen van hoogwaardige data." Maar hoe doe je dat als je assets geen boordcomputer hebben? In samenwerking met KPN heeft Route42 daar een slimme oplossing voor ontwikkeld.
De transportsector is aan snelle veranderingen onderhevig. In de eerste plaats stellen klanten steeds hogere eisen aan de levering. Tegenwoordig is het normaal dat bestelde producten nog dezelfde dag moeten worden geleverd. Nieuwe technologieën zoals freight matching, waarbij een softwareplatform zendingen aan vervoerders koppelt, zetten de toch al bescheiden marges verder onder druk. Tegelijk worden transportbedrijven geconfronteerd met een tekort aan middelen en chauffeurs. En ze moeten ook nog eens rekening houden met nieuwe wet- en regelgeving voor het wegvervoer.
Al deze ontwikkelingen dwingen transportbedrijven om zichzelf opnieuw uit te vinden. "Een datagedreven aanpak geeft transportbedrijven meer grip op hun business", zegt Zillinger. "Waar staan mijn trucks, trailers en ander materieel? Hoe kan ik al deze assets zo efficiënt mogelijk inzetten?" Om deze vragen te kunnen beantwoorden, moet een transportaanbieder beschikken over betrouwbare locatiegegevens, eventueel afkomstig van boordcomputers. "Maar het bezit van data is geen doel op zich. Je moet het ook omzetten in concrete ideeën en acties."
Gebruik maken van de kracht van data
Dat is precies waar Route42 transportbedrijven mee helpt. "Ons Transport Intelligence Platform stelt hen in staat om de data in de praktijk te benutten", legt Zillinger uit. "Dit platform biedt allerlei ideeën om bedrijfsprocessen te verbeteren. Het laat zien waar onnodig tijd verloren gaat, welke ritten je moet maken om een optimaal rendement te behalen, wat het beste moment is voor de periodieke technische keuring (APK) en welke chauffeurs niet veilig genoeg rijden. Het platform geeft bijvoorbeeld aan waar chauffeurs snelheid moeten minderen of hun remgedrag moeten aanpassen. Hoe concreter, hoe beter."
Route42 erkent dat de transportsector een enorme inspanning levert om alle waardevolle assets op het internet aan te sluiten. "Het begon met de vrachtwagen, maar tegenwoordig is er steeds meer behoefte om beter inzicht te hebben in hoe hun trailers, containers en materieel presteren. KPN is al langer actief op dit gebied en ontwikkelt nu ook een asset-oplossing. We gaan deze oplossing toevoegen aan onze integraties omdat er veel vraag naar is."
Het lokaliseren van deze assets levert transportbedrijven diverse voordelen op:
1. Vermindering van zoektijd
Er wordt enorm veel tijd bespaard als een transportaanbieder beschikt over digitale informatie over de locatie van zijn trailers en containers. "Voor een planner, chauffeur of fleetmanager kan het lokaliseren van assets een tijdrovende klus zijn", zegt Zillinger. "Laten we zeggen dat het tien minuten per asset kost - en dat is een voorzichtige schatting - dan heb je het over tientallen uren per jaar. Voor een groot transportbedrijf met 100 trailers en containers kan een enorme efficiencyverbetering worden bereikt."
2. Efficiënter gebruik van assets
Als een transportbedrijf weet waar al zijn containers en trailers zich bevinden, is duidelijk hoe efficiënt ze worden ingezet. "Vaak zijn er kleine aantallen van deze assets binnen de organisatie. Maar is dat ook echt zo of worden ze gewoon onderbenut? Met behulp van ons platform kan de klant zien of een container al vijf dagen ergens vaststaat. Als dat regelmatig gebeurt, is het onnodig om te investeren in dure nieuwe containers: je kunt meer doen met dezelfde assets."
3. Detectie van diefstal
In het Route42-platform kunnen allerlei 'automations' worden ingesteld. De klant krijgt dan een melding als aan bepaalde voorwaarden is voldaan. "Zo'n automatisering kan bijvoorbeeld helpen om diefstal in een vroeg stadium te signaleren. Het transportbedrijf wordt meteen op de hoogte gebracht als assets zonder autorisatie het terrein verlaten. Of als een asset op een zondag wordt verplaatst, terwijl dat normaal gesproken niet mag gebeuren. Je kunt dan snel actie ondernemen."
4. Grotere klanttevredenheid
Een data-gedreven transportbedrijf krijgt nieuwe instrumenten om de relatie met de klant te versterken. "De data maakt discussies over zaken als aankomst- en vertrektijden overbodig. Er kunnen fouten ontstaan als een chauffeur dergelijke gegevens handmatig invoert, maar de locatie gegevens zijn zeer betrouwbaar. Je kunt ook samen met de klant optimalisaties doorvoeren. Op welke dagen gaat er tijd verloren en hoe voorkomen we dat? Het is ook mogelijk om de live locatie van een asset te delen met eindgebruikers."
De juiste hardware
De KPN-locatietrackers zijn ontwikkeld op basis van Route42's specifieke kennis van de transportmarkt. "In deze sector zijn assets soms maanden of zelfs jaren continu in gebruik", legt Zillinger uit. "Dat stelt aanzienlijke eisen aan de levensduur van de batterijen." Onder andere de verbinding heeft daar invloed op (zie de Q&A over lage batterijconnectiviteit hieronder). "De trackers moeten ook robuust zijn om bestand te zijn tegen weersomstandigheden en wind. Tijdens de ontwikkeling van de trackers hebben we aangegeven dat dit cruciale zaken zijn in onze sector. Mede daarom speelt de hardware perfect in op de eisen van transportbedrijven."
Volgens Zillinger is het heel eenvoudig om assets uit te rusten met trackers en deze te koppelen aan het Route42 platform. Wel moet er eerst een behoorlijk lang proces worden doorlopen. "Elke toepassing heeft specifieke connectiviteits- en hardware-eisen. Een container met een stroomaansluiting heeft bijvoorbeeld andere hardware nodig dan een container zonder stroom. Als je de locatie vaak wilt doorgeven, moeten de hardware en de connectiviteit dat faciliteren. En in andere landen heb je een bepaald netwerk nodig. Dus we bekijken dit per geval."
Waarom heeft Route42 gekozen voor low battery connectiviteit?
Het traceerbaar maken van assets in de transportsector vraagt om een energiezuinige verbinding, omdat de batterij van de tracker lang mee moet gaan. KPN biedt daarvoor verschillende soorten connectiviteit aan, waaronder LTE-M en LoRa. LTE-M is gebaseerd op het 4G-netwerk van KPN. Het is vooral geschikt voor het frequent versturen van kleine hoeveelheden data. LTE-M maakt het mogelijk dat een batterij vijf jaar meegaat. LoRa is speciaal ontwikkeld voor IoT-apparaten die minder vaak data hoeven te versturen en ontvangen. Een LoRa-module kan meer dan tien jaar data versturen op slechts twee batterijen.
Connectiviteit en intelligentie
Geïnteresseerden kunnen zowel Route42 als KPN benaderen. "We werken hierin met elkaar samen en versterken elkaar", zegt Zillinger. "Niemand kent de transportwereld beter dan Route42. Ons platform heeft zich in de praktijk ruimschoots bewezen. KPN is een betrouwbare partner die garant staat voor goede connectiviteit. Daarnaast heeft KPN veel ervaring met asset monitoring en hardware configuratie. Connectiviteit zonder intelligentie heeft geen zin, en andersom. Dit partnership brengt twee krachtige werelden samen."
Zillinger sluit af met een dringende oproep aan de transportsector. "Dankzij nieuwe technologieën wordt het steeds eenvoudiger om de juiste data vast te leggen en daar waardevolle informatie voor je bedrijf uit te halen. Hiermee kan elk transportbedrijf zijn rendement aanzienlijk verhogen. Dus ga door en maak de overstap naar een datagedreven bedrijfsvoering!"